Wat is Brain Balance Coaching?

In een Brain Balance Coaching ga je aan de slag met jouw breingezondheid voor meer rust, balans, focus, energie en geluk. Bij Brain Balance Coaching staat het brein centraal. Ons brein is de meest waardevolle tool van het lichaam. Het stuurt ons aan in alles wat we doen: wat we denken, wat we vervolgens voelen en hoe we ons gedragen. Kennis van jouw brein en goed voor jouw brein zorgen is dus essentieel en kan jouw leven veranderen.

Ontdek de onvoorstelbare kracht van jouw brein en ontwikkel jouw
groei in gezondheid, geluk en balans.

Ontwikkelen

Wist jij dat ons brein nog steeds hetzelfde werkt als het brein van onze voorouders honderden jaren geleden? En dat terwijl de wereld in de tussentijd enorm is veranderd! In de huidige maatschappij krijgt ons brein meer prikkels te verwerken dan waarop het is berekend. Denk alleen al aan een hoge werkdruk, deadlines, social media, televisie, bewerkte en suikerrijke voeding en onvoldoende ontspanning. Met een overprikkeld brein en andere gezondheidsklachten, zoals vermoeidheid, fysieke klachten of een kort lontje, tot gevolg. Even rustig aan doen is niet de oplossing. Je vervalt al snel weer in oude patronen. Die patronen en al jouw andere automatismen zijn opgeslagen in jouw (onderbewuste) brein.

Wanneer we het brein niet op de juiste manier inzetten, is verandering of persoonlijke ontwikkeling bijna niet haalbaar. Je brein zegt JA maar doet NEE. Dit komt omdat jouw brein jou voor 95% onbewust aanstuurt. Je kunt een leefstijl dan ook niet makkelijk aanpassen als je jouw onderbewuste niet verandert. Daarom kijken we met Brain Balance verder dan alleen je leefstijl en kijken we naar jouw breinprocessen. Met Brain Balance Coaching gaan we jouw hersenen anders inrichten door ze te trainen. We gaan ingesleten patronen en gewoonten die jou niet meer dienen doorbreken en herprogrammeren. Door je brein als het ware anders te bedraden en in balans te brengen, kun je makkelijker omgaan met externe invloeden die nu nog voor disbalans in je leven zorgen.

line
image
pijlers

It’s all about (the) energy

Om positieve veranderingen in gang te zetten, heb je energie nodig. Die innerlijke kracht begint in de hersenen. Onze hersenen werken het beste als ze in balans zijn. Helaas is deze balans bij veel mensen tegenwoordig ver te zoeken en is vaak sprake van een disbalans. Je brein is dan te uitgeput om optimaal te functioneren, laat staan om zich te ontwikkelen en nieuwe dingen aan te leren. Pas als er balans is in de hersenen, ontstaat er ruimte voor meer dan alleen het overleven van de dag en kun je jezelf persoonlijk gaan ontwikkelen. Die balans creëren we aan de hand van de 7 Brain Balance pijlers.

De 7 Brain Balance pijlers

Breinkennis

De pijler breinkennis is de belangrijkste pijler, want jouw hersenen sturen nagenoeg alles aan. Het brein is verantwoordelijk voor alles wat je doet, denkt, gelooft en voelt. Als je begrijpt hoe jouw breinsysteem werkt, kun je deze kennis in gaan zetten om de rest van de pijlers in balans te brengen en iets te veranderen. Verandering start dus in jouw eigen brein.

Beweging

Wanneer je beweegt, beweeg je jouw brein letterlijk gezond. Als je beweegt, wordt het stofje BDNF aangemaakt, ook wel pokon voor je brein genoemd. Het zorgt ervoor dat je nieuwe hersencellen en verbindingen daartussen kunt aanmaken. Ook zorgt beweging voor de aanmaak van geluksstofjes.

Stress

Stress helpt je om te overleven. Acute stress is positief en maakt je sterker. Maar chronische stress kan leiden tot fysieke en mentale klachten. De conditionering van jouw brein bepaalt voor een groot deel hoe stress bij jou binnenkomt en hoe je ermee omgaat. Het herkennen van de oorzaken van stress is dan ook de eerste stap om jouw stressniveau te kunnen verlagen. Hiermee kan ik je helpen.

Omgeving

Je omgeving beïnvloedt jouw brein dag in, dag uit. Een cruciale rol hierin spelen je sociale contacten. We zijn evolutionair ontwikkeld op het leven in een groep. Sociale contacten zijn dan ook erg belangrijk voor het brein, het helpt te overleven. De mensen met wie je omgaat, beïnvloeden hoe jij je ontwikkelt. Dit gebeurt op alle leeftijden en bijna zonder dat je dat doorhebt.

Brain Food & Supplementen

Jouw brein heeft bepaalde voedingsstoffen nodig om in balans te blijven en optimaal te kunnen functioneren. Hetzelfde geldt voor jouw darmen, ook wel jouw tweede brein genoemd. In de darmen worden veel neurotransmitters aangemaakt en die bepalen weer hoe jij je voelt. Het eten van de juiste voeding is essentieel voor de aanmaak van deze neurotransmitters.

In deze huidige tijd hebben we ook voedingssupplementen nodig. We halen namelijk de benodigde hoeveelheid vitaminen en mineralen niet meer uit onze groenten en fruit. Door onze huidige levensstijl kan een tekort aan voedingsstoffen ontstaan en dat leidt vroeg of laat tot klachten.

Slaap

Beter slapen start met een brein in balans. Als je goed slaapt, word je uitgerust wakker en begin je de dag energiek. Een goede slaap zorgt ervoor dat je hersenen tijdens de slaap de gebeurtenissen van de dag verwerken en ordenen. Niet iedereen rust uit tijdens het slapen. Slaaphygiëne is hierbij heel belangrijk.

Ontspanning

Ontspanning is de essentiële tegenhanger van stress, het is een modus van rust en herstel. Jouw brein heeft momenten van rust nodig om te ontspannen en weer op te laden. Dat kan bijvoorbeeld door te wandelen in de natuur, yoga te doen, te mediteren, te lachen, te knuffelen, te zingen. Als je een serie kijkt of gaat borrelen met vrienden, heeft jouw brein alsnog heel veel prikkels te verwerken. Dit is dan ook niet ontspannend voor jouw brein.