Sta jij ook wel eens uit?

Hoe vaak neem jij pauze op een (werk)dag? Een moment van rust, ontspanning en weinig prikkels? Een momentje om echt even op te laden?

Ontspanning is een essentiële modus van rust en herstel, als tegenhanger van stress. Je dient actief het rempedaal van jouw zenuwstelsel te activeren, anders blijft het gaspedaal in de vorm van jouw sympathisch zenuwstelsel aan staan. Toch vinden we dat niet makkelijk. We leven in een maatschappij waarin veel van ons wordt gevraagd en waarin presteren en doen de norm lijken. Daardoor staan we bijna altijd ‘aan’. Terwijl ontspanning na inspanning nodig is om je daarna opnieuw te kunnen inspannen.
 

Pauzes tijdens werktijd

Herken je dit? Je hebt een drukke dag op kantoor en er moet echt iets af. Daarom werk je de hele dag door en eet je je lunch achter je bureau op. Dat lijkt effectief, maar dat is het niet. Je brein heeft tussendoor tijd nodig om op te laden en prikkels te verwerken, om daarna weer met focus en meer energie te kunnen werken. Pauzes voorkomen en verminderen stress en verbeteren jouw prestaties. Daarnaast voorkomen pauzes dat je aan het einde van de dag uitgeput bent. Plan daarom die pauzes! Stel een alarm in en neem kleine pauzes van 5 minuten om even te lummelen (uit het raam te kijken), met aandacht een kop koffie of thee te drinken of even te bewegen. Neem daarnaast ook tijd voor een langere pauze om rustig en mindful te kunnen eten en daarvoor of daarna even te wandelen. Laat je telefoon tijdens deze pauzes met rust, anders krijgt je brein alsnog veel prikkels te verwerken. Je zult merken dat je na deze pauzes juist effectiever bent dan wanneer je de hele dag achter elkaar door werkt.
 

Sport als ontspanning?

Ontspanning wordt vaak geassocieerd met rust. Als je de hele dag bewogen hebt, kan een avond op de bank liggen inderdaad ontspannend zijn. Maar als je de hele dag gezeten hebt, is de beste ontspanning juist bewegen. Bijvoorbeeld door te sporten of te wandelen. Fysieke inspanning is de ideale tegenhanger van mentale stress. Je richt al je aandacht en energie op de fysieke inspanning en dat is een goede manier om je hoofd leeg te maken.
 

Avondje Netflix: ideale ontspanning?

Het lijkt zo ontspannend: lekker op de bank, in je favoriete trainingsbroek, met een kop thee en een goede serie op Netflix. Heerlijk om af en toe eens te doen! Maar gun je brein ook eens échte rust. Tijdens het kijken van een serie of film krijgt jouw brein ontzettend veel prikkels te verwerken. Dat geeft juist meer stress: het activeert het sympathische zenuwstelsel, in plaats van dat het ontspanning geeft. Activeer jouw rempedaal actief door yoga te doen, te mediteren, te wandelen, te zingen, te lachen, te dansen, creatief te zijn of gewoon uit het raam te kijken. Op die momenten komen er weinig prikkels binnen en kan jouw brein echt even tot rust komen. Al zijn het maar een paar minuten, meerdere momenten per dag.

Vind je het lastig om toe te passen? Kies dan één ding uit waar geen weerstand op zit en wat voor jou ontspannend werkt. Schrijf dit in je journal of dagboekje, schrijf het op een post-it en plak het op je laptop of vindt een andere manier waarop jij jezelf hier dagelijks aan kan herinneren. Begin klein en bouw het uit. Verandering gaat stapje voor stapje. Door hier dagelijks aandacht aan te geven creëer jij een nieuwe gewoonte.

Laat je mij weten hoe het gaat?

line
image