Krachttraining: niet alleen fitness, wel heel goed voor je!

Bij krachttraining wordt vaak gedacht aan het krachthonk in de sportschool, waar alle spierbundels zichzelf in het zweet staan te werken. Dit kan een obstakel vormen om met krachttraining te beginnen. Maar je kunt op veel meer manieren jouw spieren trainen en het is ook nog eens hartstikke goed én belangrijk voor je.
 

Verlies van spiermassa en de kans op botbreuken tegengaan

Eén van de redenen om met krachttraining te beginnen, is het feit dat vanaf het dertigste levensjaar je spiermassa afneemt. Krachttraining vermindert dit verlies van spiermassa en doet je spierkracht toenemen. Daardoor neemt ook de kracht op je botten toe en gaat je lichaam meer botmassa aanmaken. Daarmee verklein je de kans op botbreuken op latere leeftijd. Je kunt er dus niet vroeg genoeg mee beginnen! Aan de andere kant is het nooit te laat om te starten, al is het maar om je kracht te behouden op latere leeftijd.
 

Cardio vs krachttraining

Wil jij graag een paar kilo afvallen? Vaak wordt gedacht dat cardiotraining dan de beste optie is. Maar door alleen cardiotraining te doen, verlies je naast vet ook spiermassa. Door ook krachttraining toe te voegen, train je juist jouw spieren en beperk je het verlies van spiermassa. Daarnaast wordt jouw lichaam strakker. En door je spiermassa te vergroten, verhoog je jouw rustmetabolisme, oftewel het aantal calorieën dat jouw lichaam verbrandt in rust. Ook het herstelproces na een krachttraining zorgt ervoor dat je meer calorieën verbrandt na een krachttraining dan na een cardiotraining.

Beoefen jij veel cardiosporten, zoals hardlopen of fietsen? Ook in dat geval is krachttraining een goede aanvulling om de kans op blessures te verminderen en de conditie te verbeteren. Je traint namelijk de type I spiervezels, ofwel de langzame spiervezels. Deze vezels hebben een grote doorbloeding en dit maakt een snellere afgifte van voedingsstoffen en afvoer van afvalstoffen mogelijk.
 

Andere vormen van krachttraining

Je hoeft niet met gewichten in de weer om je spieren te trainen. Je kunt ook sterker worden door met je eigen lichaamsgewicht te trainen. Zo kun je thuis of in de tuin planken, squatten, lunges doen of opdrukken. Daarnaast zijn er verschillende groepslessen bij de sportschool waarin krachttraining centraal staat. Bodypump is misschien wel het bekendste voorbeeld. Maar ook door een les pilates te volgen, train je jouw core en dieperliggende spieren. Of doe een lesje X-core mee: een conditionele, standing core training waarbij je traint met behulp van een X-co trainer. Doordat de X-co trainer is gevuld met een bewegende massa, creëer je meer voordelen voor jouw spier- en bindweefselstructuren dan door te trainen met een ‘dood’ gewicht.

Genoeg opties dus! Kies wat bij jou past en ik vind het natuurlijk altijd leuk om je een keer in mijn X-core les te zien.

Liefs, Sharon

line
image