De stappen naar verandering

Vol goede moed begin je. Je hebt jezelf als doel gesteld om 5 kilo af te vallen, je hebt een abonnement bij de sportschool afgesloten, besloten om dagelijks te gaan wandelen of te starten met mediteren. Of je hebt besloten te stoppen met nagelbijten, alcohol drinken of met social media. In het begin ga je lekker: vol enthousiasme ben je bezig, je hebt er zin in en je weet zeker dat het (deze keer) wel gaat lukken. Tot er iets gebeurt en je denkt: ‘laat maar zitten, het lukt me toch niet.' Herkenbaar? Vast! In deze blog leg ik je uit hoe dit kan én hoe je het wel aanpakt.
 

Het brein en verandering

Jouw brein is van oudsher gericht op overleven en spaart het liefst alle energie daarvoor op. Verandering heeft voor jouw brein dan ook geen prioriteit, want verandering kost energie. Niet voor niets kennen we ingesleten gewoonten en patronen. Dit gedrag komt voort vanuit jouw onderbewuste brein, gaat automatisch en kost daarom weinig energie. We hebben onszelf op enig moment iets aangeleerd, hebben dit eindeloos herhaald, tot het een gewoonte of automatisme is geworden. Iets nieuws aanleren, of een oude gewoonte afleren, vraagt veel energie en het brein weet nog niet wat het uiteindelijk oplevert. Laat staan als je veel stress ervaart, en geloof me: dat ervaren we in deze tijd met z’n allen veel meer dan vroeger. In tijden van stress gaat alle energie naar overleven en het oplossen van de stress. Voor verandering is dan helemaal geen energie beschikbaar. Je hiervan bewust zijn is de eerste stap. Waarschijnlijk herken je de volgende gedachten in die situaties wel: ‘zie je wel, het lukt me toch niet’ of ‘zie je wel, het was gedoemd te mislukken’. Weet dat dit misleidende boodschappen zijn vanuit jouw brein, voortkomend uit jouw overlevingsmechanisme. Deze boodschappen zijn dan ook niet de waarheid!
 

Bewustwording

Verandering start altijd met herkenning, bewustwording. Wat is het dat je wil veranderen? En welke overtuiging of programmering zit daaronder? Stel, je wil stoppen met emotie eten of alcohol drinken. Dan is het de eerste stap om te onderzoeken waarom je daar ooit mee gestart bent. Misschien ben je daar ooit mee gestart om een stukje ontspanning te vinden in tijden van stress, een fijn gevoel te ervaren in een verdrietige periode of omdat iedereen in de vriendengroep nu eenmaal drinkt. Het gaat om herkenning van de onderliggende overtuiging of programmering achter het gedrag en vervolgens van de emotie die daarbij betrokken is. Je komt tot de conclusie dat je dit wil veranderen, dat het voor jou beter is om hiermee aan de slag te gaan. En uiteindelijk vervang je die overtuiging of programmering door een nieuwe. Oftewel: herkenning, erkenning, concluderen en daadwerkelijk toepassen, het HECT-model.
 

Nieuwe programmeringen

Herkenning van overtuigingen of programmeringen start met observeren. Wat zie je jezelf doen in bepaalde situaties? Dit bijhouden in een journal of dagboek kan helpen. In sommige gevallen volstaat het om even stil te staan bij die oude overtuiging of programmering en hier je (liefdevolle) aandacht aan te schenken. In andere gevallen is dit niet genoeg en dient er eerst iets geheeld of verwerkt te worden. In alle gevallen ga je de oude overtuiging of programmering uiteindelijk vervangen door een nieuwe. Bijvoorbeeld door nieuwe, positieve gedachten en affirmaties of door nieuw gedrag. Maar dit kost tijd. Veel tijd. Sommige gewoonten of overtuigingen heb je tientallen jaren gehad en de bijbehorende netwerken in jouw brein zijn door eindeloze herhaling sterk gevormd. Dit verander je dan ook niet in één dag, week of maand. Dit kost tijd, liefdevolle aandacht, energie en dagelijks bezig zijn met je proces. Het gaat met vallen en opstaan. Je zal merken dat je in tijden van stress soms terugvalt op je oude gedrag. Dit is niet erg en hoort erbij. Dan is het nieuwe gedrag nog niet voldoende ontwikkeld. Eén stap terug en vervolgens weer vooruit.

Kennis en weten is altijd de eerste stap, maar het vervolgens toepassen is weer iets heel anders. Kun jij daar wel wat hulp bij gebruiken? Je bent welkom voor een coachsessie!

line
image